vrijdag 23 september 2011

Stilte zegt niets

Zo, daar ben ik weer.

Het is inderdaad zomer geweest, en er was sprake van vakantie (per dieselauto, bah!), maar dat wil niet zeggen dat er niets is gebeurd! De werkplaats is voorzien van een brug bijvoorbeeld, met 4 ton hefvermogen, als de vloer het houdt. En verder is er een rijdende apk-gekeurde 2CV, met een gemeten topsnelheid van 127km/u!

Dat moet ik even uitleggen. Om praktische redenen heb ik 'even' een benzinemotor teruggebouwd in prototype 001, en een tank, en een uitlaat, en een werkende 12-voltinstallatie, alles eigenlijk dat niet nodig is voor een elektroeend. Én er een APK keuring op laten plegen, zodat in ieder geval alles dat origineel Citroën is en blijft, ook legaal, goedgekeurd en wegwaardig is. Het is tenslotte wel een vrijwel vanuit niets opgebouwd samenraapsel, dus zo'n tussenexamen leek een goede oefening. Bovendien hoeft die APK dan twee jaar niet meer, want het betreft een oldtimer. Ook meteen een goede test van chassis, remmen, vering, stuurinrichting, waar we tenslotte binnenkort enorme vermogens op gaan loslaten.

Nou ja, binnenkort...
Zoals het gaat met pionieren, alle medepioniers op het gebied van elektrische auto-ombouw zullen het beamen, het zit niet altijd mee. Het samenstellen van een pakket componenten waar ook de RDW enthousiast over zal zijn valt tegen. Het hele EMC-verhaal (elektro-magnetische compatibiliteit) vergt veel creativiteit, of heel erg veel geld. De regelgeving is zo ingewikkeld dat de RDW zélf door de bomen het bos niet meer lijkt te ontwaren, en er staan ook niet bepaald iedere dag auto's bij het keuringsstation in de rij zodat er een zekere routine en vorm van jurisprudentie kan worden opgebouwd. Het is dus pionieren.

Voor de opstartende autobouwer is het bovendien lastig om de juiste keuzes te maken, vooral omdat het handig is om het in één keer goed te doen. Stel, ik bouw een auto met motor E en regelaar P. En ja, hoera, het lukt om er een kenteken op te krijgen! Maar dan belt de fabrikant en/of de leverancier, dat ze helaas, wegens gebrek aan belangstelling of wat dan ook, failliet zijn gegaan, of geen zin meer hebben om aan nederland te leveren, wegens slecht humeur. Dan kan ik dus weer bij het begin beginnen. Het lijkt een beer op de weg, maar is minder ondenkbaar dan ik eerder wel eens heb gedacht.

Afijn, een vermoeiend verhaal, maar allemaal wel op te lossen, misschien wordt het wel motor H, met hoogstwaarschijnlijk regelaar C, en het zou zomaar kunnen dat we alle andere spullen zelf bijelkaar sprokkelen, er een mooie doos omheen bouwen, zelf een EMC-keuring op loslaten, en dan hebben we alles in eigen hand. Binnenkort zal de knoop worden doorgehakt.

Het goede nieuws is dat er een enorme berg blauwe blokken (CALB-batterijen) in de werkplaats staat, en dat die beter in de eend gaan passen dan ik eerder dacht, én dat de standaard vering er waarschijnlijk goed tegen zal gaan kunnen.

Ik zal binnenkort wat prikkelende fotootjes plaatsen, en beloof dit blog weer met wat meer regelmaat bij te gaan houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten